پردیس حضرت معصومه (س) قم

این نشست در روز دوشنبه مورخ 21/12/96 با حضور اساتید دانشگاه های قم و دانشگاه فرهنگیان و جمعی از کارکنان پردیس های تابعه در تالار شهید بهشتی دانشگاه قم برگزار گردید.

جلسه نشست پژوهشی از سلسله نشست های همایش کشوری آموزش دینی و قرآن ابتدایی

جلسه نشست پژوهشی از سلسله نشست های همایش کشوری آموزش دینی و قرآن ابتدایی

 این نشست در روز دوشنبه مورخ 21/12/96 با حضور اساتید دانشگاه های قم و دانشگاه فرهنگیان و جمعی از کارکنان پردیس های تابعه در تالار شهید بهشتی دانشگاه قم برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر فراهانی فرد معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم، حضور مدعوین محترم را خیرمقدم گفتند و از همکاری و تفاهم با دانشگاه فرهنگیان اظهار خرسندی نمودند. سپس جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر زارعی رضایی، مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قم و رییس همایش به معرفی همایش و نقش pck در آموزش دینی و قرآن پرداختند. در ادامه برنامه جناب آقای دکتر خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان پیرامون موضوع «توسعه PCK در آموزش دینی و قرآن؛ مسئله شناسی، فرصت ها و تهدیدها» سخنرانی نمودند. ایشان در بخشی از سخنانشان ضمن یادآوری این نکته که پایان هزاره دوم و شروع هزاره سوم بعنوان عصر افسردگی دانسته شده است اظهار داشتند یکی از درمانهای افسردگی، معنویت است و ما معتقدیم کاملترین و بی نقص ترین متون آسمانی که قرآن است می تواند درمانگاه همیشگی باشد. بهترین و شاید آرامترین درمان بشر بازگشت به معنویت و ریشه هاست و ریشه ای که میتواند مارا نجات دهد همین قرآن است. ایشان خاطر نشان کردند ظلمی که ما به قرآن کردیم این است که به جلد آن پرداختیم و خود آن را رها کردیم . حفظ قرآن خوبست اما درکنار حفظ ما به محافظ قرآن نیز نیاز داریم. هرگاه از مرحله روخوانی به مرحله فهم و تدبر برسیم تربیت دینی آنجا اتفاق افتاده است. ایشان در ادامه به تبیین 12 نکته و چهار اصل تربیت دینی و قرآنی پرداختند که اجمالا در ذیل به آنها اشاره شده است:

12 نکته مذکور عبارتند از:

ترغیب، غیرمستقیم بودن کار تربیت دینی و قرآنی، آمرانه و دستوری نبودن آن، تبین مسائل قرآنی و دینی با استفاده از ابزار کلامی و داستانی (تربیت غیرصریح)، استفاده از ابزار معنایی ملموس و مورد استفاده در کتابهای دیگر، بعنوان مثال اگر بتوانیم بین قرآن و دروس دیگر چون شیمی و ... پل ارتباطی ایجاد کنیم، تحمیلی نبودن کارتربیتی بلکه ایجاد پذیرش در مخاطب به جای تحمیل به او، توجه به خلأها، دادن امید به مخاطبان، معلم دینی و قرآن باید مشاوران خوبی باشند، لبخند داشتن و بشاش بودن

همچنین 4 اصل در آموزش دروس دینی و قرآنی باید رعایت شود:

تامل، جلب اعتماد، شخصیت دادن به مخاطب و تشویق

جلسه با پرسش و پاسخ حاضران پایان یافت.